7-stopniowa hamownia zawieszeń
W centrum testowym w głównej siedzibie KW w schwabskim Fichtenberg zespoły wyścigowe i partnerzy przemysłowi mają możliwość korzystania z 7-stopniowej stacji diagnostycznej, która symuluje jazdę na torze wyścigowym.
Stacja diagnostyki zawieszeń składa się z czterech kolumn które poruszają kołami i trzech kolumn które odpowiadają za wychylenie samochodu. W zależności od rodzaju samochodu wyścigowego można przeprowadzić od 50 do 100 pomiarów dziennie.
Podczas testu zawieszenie KW Competiton może być wymontowane i dostosowane do wyników testu przez personel serwisowy KW. Testy na 7-punktowej hamowni zawieszeń posiadają również dodatkowe benefity – jak brak zużycia samochodu, brak konieczności ponoszenia opłat za przygotowanie i wjazd na tor, oraz znacząco ograniczają czas testowania. Różnorodność możliwości testowania sprawia, że jest ona przedmiotem zaintersowania uczestników wyścigów z ligi Touring Car, LMP1, LMP2, DTM, ADAC GT Masters, WTCC i rajdów samochodowych. Hamownie zawieszeń, od wielu już lat, są głównym narzędziem testów dla teamów Formuły 1, na przestrzeni każdego roku wiele teamów Formuły 1 odwiedza również centrum testowe KW.
Tryb pomiary według klasy

Zalety+
7-stopniowy test dynamiczny KW oferuje możliwość przetestowania, analizy i optymalizacji dynamiki ich pojazdu.
- Powtarzalność wyników przeprowadzanych w tych samych warunkach środowiskowych
- Obiektywizm wyników
- Oszczędność czasu (50-100 pomiarów dziennie / w zależności od rodzaju samochodu)
- Brak zużycia pojazdu
- Brak opłat za wypożyczenie toru
- Możliwość przetestowania samochodów jeszcze nie przygotowanych w pełni do jazdy
- Ciągła dokumentacja wszystkich pomiarów
- Analiza danych w programach Matlab® i MS Excel®
- Optymalizacja różnych parametrów:
- Ruchu nadwozia
- Częstotliwości konstrukcji
- Obciążenia na kołach
- Minimalnego kontaktu opony z podłożem
- Poziomu dynamiki pojazdu
- Tłumienia
- Testy stabilizatorów
- Wpływu różnego rodzaju opon oraz ciśnienia w oponach
- Pomiar sztywności opon
- Z zawieszeniami KW możliwość bezpośredniej regulacji sił tłumienia, twardości sprężyn, oraz szczegółowego ustawienia charakterystyki zawieszenia
7-stopniowy test dynamiczny KW – Testowanie / Analiza / Optymalizacja
Infrastruktura & Poufność
Centrum testowe KW zlokalizowane jest w odseparowanym budynku z możliwością rozładunku i załadunku pojazdu wewnątrz. Wejście do budynku zabezpieczone jest elektronicznie z kontrolowanym prawem dostępu.

Dodatkowo, wewnątrz centrum testowego znajduje się podnośnik kolumnowy, oraz sprzęt możliwość przetestowania sprzętu marek Schenk, API Dyno (sprzęt elektroniczny), Röhrig (sprzęt hydrauliczny).
- Manekin balastowy: 75kg/165 lbs
- Obciążniki balastowe: 50 x 12kg/26.5 lbs
- Dostępne również dodatkowe obciążenia.

Wymagania pojazdu
- Rozstaw osi: min. 1100 mm / max. 4200 mm
- Rozstaw kół: min. 600 mm / max. 1900 mm
- Waga: max. 3,5t
Aktualny stan pojazdu
-
Waga
- Pojemność baku
- Stan silnika, ukł. jezdnego
- Pomiar osi
- Wysokość pojazdu
- Odpowiednie opony na mokro / sucho, dane o ciśnieniach w oponach
- Osie, kąt pochylenia koła, pożądana wysokość pojazdu
- Sensory wspołpracujące z konektorami LEMO
- Jeśli to możliwe, zamienne sprężyny i amortyzatory
- Podnośnik pneumatyczny z gotową butlą
- Zabezpieczenie kół lub centralnej śruby koła
Metody analizy
4-stopniowa analiza skoku zawieszenia
Częstotliwości skoku w ciągłym stymulacji 50, 100, 150, 200 or 250 mm/s oraz rosnącej częstotliwości 1- 20 Hz lub częstotliwościach według zaleceń klienta
.
Serwis / Analiza
- Optymalizacja ruchu nadwozia (balans)
- Optymalizacja częstotliwości ruchu nadwozia
- Optymalizacja obciążeń koła, RMS osobno dla niskich częśtotliwości [2-6Hz] i wysokich częstotliwości [6-18Hz] (trakcja)
- Optymalizacja minimalnych sił nacisku koła (trakcja)
- Optymalizacja poziomu dynamiki pojazdu (relacja tłumienia odbicia i dobicia)
- Optymalizacja całkowitego stosunku tłumienia (dobór sprężyn, amortyzatorów oraz sił tłumienia)
Wyposażenie
- 4 sensory przyspieszenia na każde koło
- 2 sensory przyspieszenia na nadwozie
- 4 sensory na amortyzatory zawieszenia
Optymalizacja ruchu nadwozia (balans)
Cel: Utrzymanie przodu i tyłu pojazdu podczas przyspieszania i hamowania tak nisko jak to możliwe. Przykład pokazuje poprawę w zakresie 2 – 6Hz.
Wykres wychylenia przed i po optymalizacji
Optymalizacja dynamiki pojazdu
Cel: Balans pracy zawieszenia ( kompresji i dekompresji ). Osiągalny dzięki prawidłowemu ustawieniu relacji kompresji i odbicia
Ruch sprężyny przed i po optymalizacji
Optymalizacja tłumienia
Cel: Balans między siłami oddziałującymi na sprężyny i amortyzatory.
Poprawa tłumienia dla osi przedniej i tylne podczas optymalizacji.
Optymalizacja obciążenia na koła
Cel: Redukcja różnic obciązienia na koło dla niskich i wysokich częstotliwości
Obciążenia na koło dla niskich i wysokich częstotliwości.
Optymalizacja minimalnej siły nacisku koła
Cel: Utrzymanie jak najwyższej wartości minimalnej siły kontaktu koła.
Obciążenia koła dla niskich i wysokich częstotliwości przed i po optymalizacji.
4-stopniowy test – Odwzorowanie toru (aeroload)
Symulacja warunków jazdy na torze. Dane do symulacji zostały zebrane podczas rzeczywistej jazdy po torze. Analiza jest specyficzna dla konkretnego toru, w całości lub poszczególnych sekcji toru.
Serwis / Analiza
- Przetwarzanie danych i ich iteracja w celu utworzenia pliku na platformie testowej
- Definicja sektorów ścieżek z obszarami problemowymi dla zróżnicowanej oceny w różnych warunkach jazdy
- Opcje podziału: sektory hamowania, pokonywania zakrętów, utraty trakcji, oraz sektory niskiej, średniej i dużej prędkości
- Śledzenie optymalizacji obciążeń koła w poszczególnych sektorach
- Śledzenie optymalizacji powiązanych wartości częstotliwości nadwozia w poszczególnych sektorach
- Śledzenie optymalizacji poziomu dynamiki samochodu w poszczególnych sektorach
- Opcjonalnie: Implementacja wyników analizy
Dodatkowe wymagania
- Dane śledzenia dla pojazdu dla testowanego pojazdu
-
Montaż sensorów dla pełnego śledzenia zachowania zawieszenia i nadwozia
- Sensory na czas zbierania danych śledzenia są wynajęte
-
Oprócz przyspieszenia mierzone i zapisywane są również dane dotyczące:
- Przyspieszenie wzdłużne
- Przyspieszenie boczne
- Położenie przepustnicy
- Prędkość
- Siła hamowania
- Kąt kierownicy
Optymalizacja ruchów nadwozia
Cel: Utrzymanie przodu i tyłu pojazdu podczas przyspieszania i hamowania tak nisko jak to możliwe. Przykład pokazuje poprawę w zakresie 2 – 6Hz.
Wykres wychylenia przed i po optymalizacji
- Indywidualna definicja sektorów na podstawie wytycznych klienta
- Zapis danych z pomiaru
- Podział na sektory: hamowania, przyspieszania, zakrętów
- Definicja problemów oraz ich rozwiązywanie
Definicja sektorów na podstawie Hungaroring – Budapest
Optymalizacja toru jazdy na podstawie obciążeń poszczególnych kół
Cel: Redukcja ruchów nadwozia, globalnie i w poszczególnych sekcjach.
7-stopniowy test – Procedura symulacji jazdy na torze
Symulacja warunków jazdy na torze wzbogacona o 3 dodatkowe aktuatory symulujące rzeczywiste siły działające na torze. Dane do symulacji zostały zebrane podczas rzeczywistej jazdy po torze. Analiza jest specyficzna dla konkretnego toru, w całości lub poszczególnych sekcji toru.
Serwis / Analiza
- Przetwarzanie danych i ich iteracja w celu utworzenia pliku na platformie testowej
- Symulacja obciążeń aerodynamicznych według specyfikacji lub aeromapy
- Definicja sektorów ścieżek z obszarami problemowymi dla zróżnicowanej oceny w różnych warunkach jazdy
- Opcje podziału: sektory hamowania, pokonywania zakrętów, utraty trakcji, oraz sektory niskiej, średniej i dużej prędkości
- Śledzenie optymalizacji obciążeń koła w poszczególnych sektorach
- Śledzenie optymalizacji powiązanych wartości częstotliwości nadwozia w poszczególnych sektorach
- Śledzenie optymalizacji poziomu dynamiki samochodu w poszczególnych sektorach
- Implementacja rzeczywistych momentów jazdy
- Opcjonalnie: Implementacja wyników 7-stopniowej analizy
Dodatkowe wymagania
- Dane aerodynamiki pojazdu
- Punkt centralny samochodu musi być znany
-
Dane toru dla mierzonego pojazdu
- Sensory na czas zbierania danych śledzenia są wynajęte
-
Oprócz przyspieszenia mierzone i zapisywane są również dane dotyczące:
- Przyspieszenie wzdłużne
- Przyspieszenie boczne
- Położenie przepustnicy
- Prędkość
- Siła hamowania
- Kąt kierownicy
- Mocowania aktuatorów aerodynamiki / LVT
Pozostałe metody analizy
Wszystkie analizy z odwzorowania 4-stopniowego mogą być odtworzone podczas 7-stopniowego odwzorowania.
Aeromapy
Wykres analizy i reprezentacji współczynnika wyjściowego oraz balansu aerodynamicznego dla osi przedniej i tylnej,
zależny od ustawienia wysokości pojazdu podczas procesu optymalizacji.
- Analiza aeromapy dla wysokości zbliżonej do doecelowej
- Dobór idealnej wysokości pojazdu dla poszczególnych sektorów trasy
- Porównanie różnych aeromap i wybór ustawienia wysokości pojazdu optymalnego dla wszystkich sektorów
Analiza sztywności stabilizatorów
Cel: Ocena wpływu różnych sztywności stabilizatora .
Dobór stabilizatorów o prawidłowym wpływie na obciążenie kół osi przedniej i tylnej.
Ogólny zakres usługi
1.4-stopniowy test – Odwzorowanie toru (aeroload)
Artykuł | Opis | Dodatkowo | |
---|---|---|---|
1.1 | Przygotowanie i ustawienie – 4-stopniowy test – | Montaż i kalibracja sensorów max. 3 godz. | |
1.2 | Test pierwszy – 4-stopniowy – |
Pojazd
|
Test z inżynierem 4 aktuatory 4 liniowe potencjometry 4 sensory przyspieszenia 2 sensory przyspieszenia nadwozia Warsztat z podnośnikiem kolumnowym Pakiet 1-dniowy (8-godzin) |
1.3 | Test – 4-stopniowe odwzorowanie toru – |
Tor – sektory – pomiary:
Analiza sektorów i całego toru w programie Matlab |
Test z inżynierem Przygotowanie danych, iteracja toru 4 aktuatory 4 liniowe potencjometry 4 sensory przyspieszenia 2 sensory przyspieszenia nadwozia Warsztat z podnośnikiem kolumnowym Pakiet 1-dniowy (8-godzin) |
1.4 | Test – 4-stopniowe odwzorowanie toru + stałe oddziaływanie sił aerodynamicznych |
Tor – sektory – pomiary:
Analiza sektorów i całego toru w programie Matlab |
Test z inżynierem Przygotowanie danych, iteracja toru 4 aktuatory 4 liniowe potencjometry 4 sensory przyspieszenia 2 sensory przyspieszenia nadwozia Warsztat z podnośnikiem kolumnowym Pakiet 1-dniowy (8-godzin) |
2. 7-stopniowy test – Procedura symulacji jazdy na torze
Artykuł | Opis | Dodatkowo | |
---|---|---|---|
2.1 | Przygotowanie i ustawienie – 7-stopniowy test – | Ustawienie hamowni, montaż sensorów, kalibracja mx 5 godz. | |
2.2 | Test – 7-stopniowe odwzorowanie toru – |
Tor – sektory – pomiary:
Analiza sektorów i całego toru w programie Matlab |
Test z inżynierem. Przygotowanie zapisanych danych, iteracja toru, klasyfikacja sekcji toru 7 aktuatorów 4 liniowe potencjometry 4 sensory przyspieszenia 2 sensory przyspieszenia nadwozia Warsztat z podnośnikiem kolumnowym Pakiet 1-dniowy (8-godzin) |
3. Extras
Artykuł | Opis | Dodatkowo | |
---|---|---|---|
3.1 | Iteracja | Iteracja toru | |
3.2 | Dodatkowy inżynier | Wspomaga analizę podczas pracy na hamowni, lub podczas gromadzenia danych na torze. | |
3.3 | Mechanik | Wspomaga prace na hamowni, zmienia ustawienia, montuje, demontuje amortyzatory i sprężyny. | Package for 1 day (8 hours) |
3.4 | Wynajem pakietu sensorów I | Sprzęt do zapisu danych | 4 liniowe potencjometry 4 sensory przyspieszenia koła 2D |
3.5 | Wynajem pakietu sensorów II | Sprzęt do zapisu danych | 4 liniowe potencjometry 4 sensory przyspieszenia koła ATEX |
7-stopniowa hamownia zawieszeń KW – Pobierz katalog

Centrum testowe KW – Kontakt

Dipl.-Ing. Cäcilia Fromme, Rig Engineer
Tel(wymagany język niemiecki):
+49 (0) 7971 / 9630-0