7-stopniowa hamownia zawieszeń

W centrum testowym w głównej siedzibie KW w schwabskim Fichtenberg zespoły wyścigowe i partnerzy przemysłowi mają możliwość korzystania z 7-stopniowej stacji diagnostycznej, która symuluje jazdę na torze wyścigowym.

Stacja diagnostyki zawieszeń składa się z czterech kolumn które poruszają kołami i trzech kolumn które odpowiadają za wychylenie samochodu. W zależności od rodzaju samochodu wyścigowego można przeprowadzić od 50 do 100 pomiarów dziennie.

Podczas testu zawieszenie KW Competiton może być wymontowane i dostosowane do wyników testu przez personel serwisowy KW. Testy na 7-punktowej hamowni zawieszeń posiadają również dodatkowe benefity – jak brak zużycia samochodu, brak konieczności ponoszenia opłat za przygotowanie i wjazd na tor, oraz znacząco ograniczają czas testowania. Różnorodność możliwości testowania sprawia, że jest ona przedmiotem zaintersowania uczestników wyścigów z ligi Touring Car, LMP1, LMP2, DTM, ADAC GT Masters, WTCC i rajdów samochodowych. Hamownie zawieszeń, od wielu już lat, są głównym narzędziem testów dla teamów Formuły 1, na przestrzeni każdego roku wiele teamów Formuły 1 odwiedza również centrum testowe KW.

Tryb pomiary według klasy

Zalety+

7-stopniowy test dynamiczny KW oferuje możliwość przetestowania, analizy i optymalizacji dynamiki ich pojazdu.

  • Powtarzalność wyników przeprowadzanych w tych samych warunkach środowiskowych
  • Obiektywizm wyników
  • Oszczędność czasu (50-100 pomiarów dziennie / w zależności od rodzaju samochodu)
  • Brak zużycia pojazdu
  • Brak opłat za wypożyczenie toru
  • Możliwość przetestowania samochodów jeszcze nie przygotowanych w pełni do jazdy
  • Ciągła dokumentacja wszystkich pomiarów
  • Analiza danych w programach Matlab® i MS Excel®
  • Optymalizacja różnych parametrów:
    • Ruchu nadwozia
    • Częstotliwości konstrukcji
    • Obciążenia na kołach
    • Minimalnego kontaktu opony z podłożem
    • Poziomu dynamiki pojazdu
    • Tłumienia
    • Testy stabilizatorów
    • Wpływu różnego rodzaju opon oraz ciśnienia w oponach
    • Pomiar sztywności opon
  • Z zawieszeniami KW możliwość bezpośredniej regulacji sił tłumienia, twardości sprężyn, oraz szczegółowego ustawienia charakterystyki zawieszenia

7-stopniowy test dynamiczny KW – Testowanie / Analiza / Optymalizacja

Infrastruktura & Poufność

Centrum testowe KW zlokalizowane jest w odseparowanym budynku z możliwością rozładunku i załadunku pojazdu wewnątrz. Wejście do budynku zabezpieczone jest elektronicznie z kontrolowanym prawem dostępu.

Dodatkowo, wewnątrz centrum testowego znajduje się podnośnik kolumnowy, oraz sprzęt możliwość przetestowania sprzętu marek Schenk, API Dyno (sprzęt elektroniczny), Röhrig (sprzęt hydrauliczny).

  • Manekin balastowy: 75kg/165 lbs
  • Obciążniki balastowe: 50 x 12kg/26.5 lbs
  • Dostępne również dodatkowe obciążenia.

Wymagania pojazdu
  • Rozstaw osi: min. 1100 mm / max. 4200 mm
  • Rozstaw kół: min. 600 mm / max. 1900 mm
  • Waga: max. 3,5t
Aktualny stan pojazdu
  • Waga

    • Pojemność baku
    • Stan silnika, ukł. jezdnego
    • Pomiar osi
    • Wysokość pojazdu
  • Odpowiednie opony na mokro / sucho, dane o ciśnieniach w oponach
  • Osie, kąt pochylenia koła, pożądana wysokość pojazdu
  • Sensory wspołpracujące z konektorami LEMO
  • Jeśli to możliwe, zamienne sprężyny i amortyzatory
  • Podnośnik pneumatyczny z gotową butlą
  • Zabezpieczenie kół lub centralnej śruby koła

Metody analizy

4-stopniowa analiza skoku zawieszenia

Częstotliwości skoku w ciągłym stymulacji 50, 100, 150, 200 or 250 mm/s oraz rosnącej częstotliwości 1- 20 Hz lub częstotliwościach według zaleceń klienta

.

Serwis / Analiza
  • Optymalizacja ruchu nadwozia (balans)
  • Optymalizacja częstotliwości ruchu nadwozia
  • Optymalizacja obciążeń koła, RMS osobno dla niskich częśtotliwości [2-6Hz] i wysokich częstotliwości [6-18Hz] (trakcja)
  • Optymalizacja minimalnych sił nacisku koła (trakcja)
  • Optymalizacja poziomu dynamiki pojazdu (relacja tłumienia odbicia i dobicia)
  • Optymalizacja całkowitego stosunku tłumienia (dobór sprężyn, amortyzatorów oraz sił tłumienia)
Wyposażenie
  • 4 sensory przyspieszenia na każde koło
  • 2 sensory przyspieszenia na nadwozie
  • 4 sensory na amortyzatory zawieszenia

Optymalizacja ruchu nadwozia (balans)



Cel: Utrzymanie przodu i tyłu pojazdu podczas przyspieszania i hamowania tak nisko jak to możliwe. Przykład pokazuje poprawę w zakresie 2 – 6Hz.

Wykres wychylenia przed i po optymalizacji

Optymalizacja dynamiki pojazdu



Cel: Balans pracy zawieszenia ( kompresji i dekompresji ). Osiągalny dzięki prawidłowemu ustawieniu relacji kompresji i odbicia

Ruch sprężyny przed i po optymalizacji

Optymalizacja tłumienia



Cel: Balans między siłami oddziałującymi na sprężyny i amortyzatory.

Poprawa tłumienia dla osi przedniej i tylne podczas optymalizacji.

Optymalizacja obciążenia na koła



Cel: Redukcja różnic obciązienia na koło dla niskich i wysokich częstotliwości

Obciążenia na koło dla niskich i wysokich częstotliwości.

Optymalizacja minimalnej siły nacisku koła



Cel: Utrzymanie jak najwyższej wartości minimalnej siły kontaktu koła.

Obciążenia koła dla niskich i wysokich częstotliwości przed i po optymalizacji.

4-stopniowy test – Odwzorowanie toru (aeroload)

Symulacja warunków jazdy na torze. Dane do symulacji zostały zebrane podczas rzeczywistej jazdy po torze. Analiza jest specyficzna dla konkretnego toru, w całości lub poszczególnych sekcji toru.

Serwis / Analiza
  • Przetwarzanie danych i ich iteracja w celu utworzenia pliku na platformie testowej
  • Definicja sektorów ścieżek z obszarami problemowymi dla zróżnicowanej oceny w różnych warunkach jazdy
  • Opcje podziału: sektory hamowania, pokonywania zakrętów, utraty trakcji, oraz sektory niskiej, średniej i dużej prędkości
  • Śledzenie optymalizacji obciążeń koła w poszczególnych sektorach
  • Śledzenie optymalizacji powiązanych wartości częstotliwości nadwozia w poszczególnych sektorach
  • Śledzenie optymalizacji poziomu dynamiki samochodu w poszczególnych sektorach
  • Opcjonalnie: Implementacja wyników analizy
Dodatkowe wymagania
  • Dane śledzenia dla pojazdu dla testowanego pojazdu
  • Montaż sensorów dla pełnego śledzenia zachowania zawieszenia i nadwozia

    • Sensory na czas zbierania danych śledzenia są wynajęte
  • Oprócz przyspieszenia mierzone i zapisywane są również dane dotyczące:

    • Przyspieszenie wzdłużne
    • Przyspieszenie boczne
    • Położenie przepustnicy
    • Prędkość
    • Siła hamowania
    • Kąt kierownicy

Optymalizacja ruchów nadwozia



Cel: Utrzymanie przodu i tyłu pojazdu podczas przyspieszania i hamowania tak nisko jak to możliwe. Przykład pokazuje poprawę w zakresie 2 – 6Hz.

Wykres wychylenia przed i po optymalizacji

Definicja sektorów



  • Indywidualna definicja sektorów na podstawie wytycznych klienta
  • Zapis danych z pomiaru
  • Podział na sektory: hamowania, przyspieszania, zakrętów
  • Definicja problemów oraz ich rozwiązywanie

Definicja sektorów na podstawie Hungaroring – Budapest

Optymalizacja toru jazdy na podstawie obciążeń poszczególnych kół



Cel: Redukcja ruchów nadwozia, globalnie i w poszczególnych sekcjach.

7-stopniowy test – Procedura symulacji jazdy na torze

Symulacja warunków jazdy na torze wzbogacona o 3 dodatkowe aktuatory symulujące rzeczywiste siły działające na torze. Dane do symulacji zostały zebrane podczas rzeczywistej jazdy po torze. Analiza jest specyficzna dla konkretnego toru, w całości lub poszczególnych sekcji toru.

Serwis / Analiza
  • Przetwarzanie danych i ich iteracja w celu utworzenia pliku na platformie testowej
  • Symulacja obciążeń aerodynamicznych według specyfikacji lub aeromapy
  • Definicja sektorów ścieżek z obszarami problemowymi dla zróżnicowanej oceny w różnych warunkach jazdy
  • Opcje podziału: sektory hamowania, pokonywania zakrętów, utraty trakcji, oraz sektory niskiej, średniej i dużej prędkości
  • Śledzenie optymalizacji obciążeń koła w poszczególnych sektorach
  • Śledzenie optymalizacji powiązanych wartości częstotliwości nadwozia w poszczególnych sektorach
  • Śledzenie optymalizacji poziomu dynamiki samochodu w poszczególnych sektorach
  • Implementacja rzeczywistych momentów jazdy
  • Opcjonalnie: Implementacja wyników 7-stopniowej analizy
Dodatkowe wymagania
  • Dane aerodynamiki pojazdu
  • Punkt centralny samochodu musi być znany
  • Dane toru dla mierzonego pojazdu

    • Sensory na czas zbierania danych śledzenia są wynajęte
  • Oprócz przyspieszenia mierzone i zapisywane są również dane dotyczące:

    • Przyspieszenie wzdłużne
    • Przyspieszenie boczne
    • Położenie przepustnicy
    • Prędkość
    • Siła hamowania
    • Kąt kierownicy
  • Mocowania aktuatorów aerodynamiki / LVT

Pozostałe metody analizy



Wszystkie analizy z odwzorowania 4-stopniowego mogą być odtworzone podczas 7-stopniowego odwzorowania.

Aeromapy



Wykres analizy i reprezentacji współczynnika wyjściowego oraz balansu aerodynamicznego dla osi przedniej i tylnej,
zależny od ustawienia wysokości pojazdu podczas procesu optymalizacji.

Optymalizacja wysokości pojazdu



  • Analiza aeromapy dla wysokości zbliżonej do doecelowej
  • Dobór idealnej wysokości pojazdu dla poszczególnych sektorów trasy
  • Porównanie różnych aeromap i wybór ustawienia wysokości pojazdu optymalnego dla wszystkich sektorów

Analiza sztywności stabilizatorów



Cel: Ocena wpływu różnych sztywności stabilizatora .

Dobór stabilizatorów o prawidłowym wpływie na obciążenie kół osi przedniej i tylnej.

Ogólny zakres usługi

1.4-stopniowy test – Odwzorowanie toru (aeroload)
  Artykuł Opis Dodatkowo
1.1 Przygotowanie i ustawienie – 4-stopniowy test –   Montaż i kalibracja sensorów max. 3 godz.
1.2 Test pierwszy – 4-stopniowy – Pojazd

  • Przyspieszenie koła
  • Przyspieszenie nadwozia
  • Smarowanie amortyzatorów
  • Obciążenie koła
  • Ścieżka
  • Przyspieszenie
Test z inżynierem
4 aktuatory
4 liniowe potencjometry
4 sensory przyspieszenia
2 sensory przyspieszenia nadwozia
Warsztat z podnośnikiem kolumnowym
Pakiet 1-dniowy (8-godzin)
1.3 Test – 4-stopniowe odwzorowanie toru – Tor – sektory – pomiary:

  • Sektor hamowania
  • Sektor zakrętu
  • Sektor trakcji
  • Wychylenia

Analiza sektorów i całego toru w programie Matlab

Test z inżynierem
Przygotowanie danych, iteracja toru
4 aktuatory
4 liniowe potencjometry
4 sensory przyspieszenia
2 sensory przyspieszenia nadwozia
Warsztat z podnośnikiem kolumnowym
Pakiet 1-dniowy (8-godzin)
1.4 Test – 4-stopniowe odwzorowanie toru + stałe oddziaływanie sił aerodynamicznych Tor – sektory – pomiary:

  • Sektor hamowania
  • Sektor zakrętu
  • Sektor trakcji
  • Wychylenia

Analiza sektorów i całego toru w programie Matlab

Test z inżynierem
Przygotowanie danych, iteracja toru
4 aktuatory
4 liniowe potencjometry
4 sensory przyspieszenia
2 sensory przyspieszenia nadwozia
Warsztat z podnośnikiem kolumnowym
Pakiet 1-dniowy (8-godzin)

2. 7-stopniowy test – Procedura symulacji jazdy na torze
  Artykuł Opis Dodatkowo
2.1 Przygotowanie i ustawienie – 7-stopniowy test –   Ustawienie hamowni, montaż sensorów, kalibracja mx 5 godz.
2.2 Test – 7-stopniowe odwzorowanie toru – Tor – sektory – pomiary:

  • Sektor hamowania
  • Sektor zakrętu
  • Sektor trakcji
  • Wychylenia

Analiza sektorów i całego toru w programie Matlab

Test z inżynierem. Przygotowanie zapisanych danych, iteracja toru, klasyfikacja sekcji toru
7 aktuatorów
4 liniowe potencjometry
4 sensory przyspieszenia
2 sensory przyspieszenia nadwozia
Warsztat z podnośnikiem kolumnowym
Pakiet 1-dniowy (8-godzin)

3. Extras
  Artykuł Opis Dodatkowo
3.1 Iteracja Iteracja toru
3.2 Dodatkowy inżynier Wspomaga analizę podczas pracy na hamowni, lub podczas gromadzenia danych na torze.
3.3 Mechanik Wspomaga prace na hamowni, zmienia ustawienia, montuje, demontuje amortyzatory i sprężyny. Package for 1 day (8 hours)
3.4 Wynajem pakietu sensorów I Sprzęt do zapisu danych 4 liniowe potencjometry
4 sensory przyspieszenia koła 2D
3.5 Wynajem pakietu sensorów II Sprzęt do zapisu danych 4 liniowe potencjometry
4 sensory przyspieszenia koła ATEX

7-stopniowa hamownia zawieszeń KW – Pobierz katalog

Kliknij i pobierz PDF z pełną informacją na temat hamowni zawieszeń KW.


 Pobierz katalog hamowni zawieszeń KW

Centrum testowe KW – Kontakt

Klaus Frank, Manager 7post rig / damper development
Dipl.-Ing. Cäcilia Fromme, Rig Engineer

Tel(wymagany język niemiecki):
+49 (0) 7971 / 9630-0


 Email: 7post@KWautomotive.de